Trženje čebeljih pridelkov
Trženje čebeljih pridelkov.
Kako hitro teče čas. Ni še dolgo tega, ko smo čebelarji nestrpno pričakovali začetek čebelarske sezone. Po zaključku sezone pridobivanja medu pa so pred nami novi izzivi povezani s prodajo čebeljih pridelkov in izdelkov. Razmislimo, kaj lahko naredimo za uspešnejšo prodajo, saj že majhna sprememba lahko prinese spodbudne učinke. Zelo pomembno je kako se lotimo prodaje. Prvi in najbolj pomemben napotek: lotimo se jo z enako vnemo, kot se spomladi lotimo dela s čebelami. Čebelarji zelo dobro poznamo tisti vznemirljiv občutek, ko nestrpno čakamo prve izlete čebel in začetek čebelarske sezone. Tudi prodaje se moremo lotiti na takšen način. Zavedati se moramo, da nam prodaja pomeni vir dohodka in pomembno vpliva na ekonomiko čebelarjenja.
Glede na to, da slovenski čebelarji večino čebeljih pridelkov in izdelkov prodamo direktno na domu, smo za vas pripravili nekaj uporabnih nasvetov. To je prodaja, kjer ima čebelar direkten stik s kupci, kar lahko izkoristimo kot priložnost, da jih neposredno spoznamo. Npr. dobro vemo kaj bodo kupili; katero vrsto medu imajo najraje, zakaj ga bodo uporabili, kdaj se bodo vrnili, kako pogosto kupujejo pri nas, itd. Z nekaj analitičnosti dobimo pomembne informacije o naših kupcih, ki jih lahko s pridom uporabimo pri trženju čebeljih pridelkov in izdelkov, na voljo pa so nam brezplačno. Se sploh zavedamo kako pomembne so takšne informacije. Kupcem bomo ponudili izdelke po njihovih željah in potrebah. Poznali bomo njihova pričakovanja in lahko jim bomo svetovali o možnosti uporabe in morebitni pripravi. Kupcem bomo lahko iz prve roke prestavili podrobnosti o pridelavi medu in ostalih čebeljih pridelkih in izdelkih,… Poskrbimo, da bodo kupci pred nakupom med lahko poskusili. Priporočamo degustacijske kozarce z dozirno ročko za med, ki omogočajo preprosto pokušino medu. Zraven sodijo še žličke za med in koš za odlaganje. Prednost direktne prodaje je tudi takojšnje plačilo in to, da nismo odvisni od posrednikov. K sreči, kupci vedno bolj prepoznavajo prednosti lokalno pridelane hrane.
Preden pa se lotimo direktne prodaje poskrbimo za prijetno urejen prodajni prostor, pa naj bo to čebelarska sobica na domu ali stojnica. Poskrbimo, da se bodo kupci pri nas dobro počutili. Opremimo prostor s čebelarskimi vsebinami in vdahnimo prostoru domačnost in toplino. Panjske končnice, leseni šestkotniki , ki ponazarjajo pravilno obliko celic, lahko služijo kot lične police za čebelje pridelke in izdelke, staro čebelarsko orodje, različni motivi čebel, sveče in figurice iz čebeljega voska,… Prostor lahko še dodatno napolnimo z vonjem po čebeljih pridelkih in izdelkih. V ta namen lahko uporabimo aromaterapevtski izparjevalnik, ki proizvajajo vonj, ki ga lahko doživite v čebelnjaku. Izparjevalniki so primerni za uporabo v zaprtih prostorih. Tudi z opazovalnim panjem bomo pritegnili pozornost in omogočili obiskovalcem, da si od blizu ogledajo čebeljo družino.
Pri direktni prodaji ima prodajalec ključno vlogo. To lahko predstavlja dodatno obremenitev za vso družino, zato se moramo odločitev o takšnem načinu prodaje sprejeti z vso resnostjo in odgovornostjo. Pomemben je prvi stik, ki ga vzpostavi s kupcem, saj se bo kupec na podlagi tega odločal o nakupih. Pri prodaji naj sodeluje nekdo, ki ima smisel za delo z ljudmi in bo znal kupcem svetovati glede nakupa ter na pristen in prijazen način pridobiti kupca, ki se bo vedno znova vračal in ostal naša zvesta stranka.
Nataša Klemenčič Štrukelj, specialistka za ekonomiko